Direktlänk till inlägg 21 november 2009

FN - barnkonventionen

Av Nina - 21 november 2009 10:27

   Jag och min dotter pratade igår om Barnkonventionen och vilket syfte har den. Jag blev mycket glad att hon var intresserad av det och att vi kunde prata dem viktiga saker. Hon var upprörd att så stor land som USA har inte skrivit på barnkonventionen och att dem vill inte vara med, det är samma med Somalia...tänk sig att det är bara två länder i hela världen som är inte med.

 

Jag sa till min dotter: 


Alla barn är lika mycket värda. Ingen annan är som du. Du och alla andra barn och unga ska respekteras. Det spelar ingen roll vad du har för familj, vilket land du kommer ifrån, vilket språk du talar, vad du tror på, om du är tjej eller kille, vem du blir kär i eller om du har något funktionshinder.

 

 

FN:s konvention om barnets rättigheter, eller

barnkonventionen som den ofta kallas, antogs av FN:s generalförsamling den 20 november 1989.

 

I dag har nästan alla länder ratificerat barnkonventionen. Att ett land har ratificerat en konvention innebär att det har bundit sig folkrättsligt till att förverkliga den. Sverige ratificerade barnkonventionen 1990, som ett av de första länderna.
Barnkonventionen ger en universell definition av vilka rättigheter som borde gälla för alla barn i hela världen. Definitionen ska gälla i alla samhällen, oavsett kultur, religion eller andra särdrag. Konventionen handlar om det enskilda barnets rättigheter. Varje människa under 18 år räknas som barn, om inte han eller hon blir myndig tidigare enligt den nationella lagstiftningen.

 

www.fn.se


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina - 7 april 2011 09:20

Jag har inte ätit som jag ska på två dagar, igår åt jag frukost....jag kunde inte svälja maten. Det tog en timme att äta två mackor och en kopp kaffe. Jag drack lite kaffe. Natten var hemskt, jag frös fast det är varmt i lägenhet, jag vet att det är ...

Av Nina - 7 april 2011 09:18

Du är allt jag nånsin önskat Du är allt jag nånsin drömt Du är den som får mig minnas Alla drömmar jag har glömt Och du är den som får mig hoppas Du är den som får mig le All min kärlek får du bära Hela livet vill jag ge För du är där när i...

Av Nina - 7 april 2011 09:17

To be, or not to be: that is the question: Whether 'tis nobler in the mind to suffer The slings and arrows of outrageous fortune, Or to take arms against a sea of troubles, And by opposing end them? To die: to sleep; No more; and by a sleep to s...

Av Nina - 17 februari 2010 10:19

Av Nina - 16 februari 2010 22:21

Sex without smiling is as base and wrong as a vodka and tonic without ice. ...

Ovido - Quiz & Flashcards